TQ ili teaching intelligence predstavlja novu vrstu inteligencije, predavačku inteligenciju, nastalu kao rezultat istraživanja potencijala i načina korištenja različitih vrsta inteligencija: lingvističke, logičko-matematičke, prostorne, kinestetičke, glazbene, interpersonalne i intrapersonalne inteligencije u procesu prenošenja znanja. TQ primjenjuje interdisciplinarna znanja iz neurologije, lingvistike, psihologije i sociologije te podrazumijeva sposobnost iznalaženja najučinkovitijih strategija u podučavanju.
TQ strategije uvažavaju postavke kontinuiranog učenja i rada na osobnom razvoju. Imaju za cilj ubrzano učenje i pamćenje, oslobađaju maksimalni potencijal svakog pojedinca u procesu učenja te jačaju njihovo samopouzdanje i samomotivaciju. Učenje na TQ način prati osjećaj postignuća i zadovoljstva te želja za postavljanjem viših ciljeva i standarda.
Svijet oko nas se ubrzano mijenja. Životno okruženje i poslovni svijet postaju sve složeniji. Živimo u dobu cjeloživotnog učenja. Osobni rast i opstanak ovise o našoj sposobnosti i spremnosti na učenje koje treba biti brže nego ikada do sada.
Kao rezultat svoga dugogodišnjeg iskustva u prenošenju znanja, Petra Čolak, NLP i TQT ekspert trener i trener poslovno komunikacijski vještina te suvlasnik HalPet centra za poslovnu komunikaciju i Sonja Harapin Štrbac, trenerica poslovno komunikacjskih vještina uvode pojam TQ (Teaching Intelligence – Inteligenciju podučavanja) kao okvir za ubrzano učenje i podučavanje.
80ih godina 20. stoljeća javlja se potreba za novim kompetencijama nužnim za uspješno prenošenje znanja. Dogodile su se sljedeće promjene:
- Promjena lica rada
- Nova otkrića vezana za rad mozga
- Doba cjeloživotnog učenja
- Jačanje potrebe za samoostvarenjem
- Spoznaja o postojanju višestrukih inteligencija
- Redefiniranje odnosa predavač – učenik
Predavačke kompetencije
U skladu s promjenama u društvu tradicionalni model podučavanja postaje nedostatan.
Moderan učenik očekuje:
- Aktivnu ulogu u procesu učenja
- Jasan cilj učenja
- Rezultat proporcionalan utrošenom vremenu
- Profesionalnost i empatiju
- Sigurnost
- Cjelovit pristup učenju – kognitivni, afektivni i psihomotorički aspekt
- Trenutnu primjenjivost usvojenih znanja i vještina
- Odgovarajuću i pravovremenu povratnu informaciju
Nakon što su uočena ograničenja klasičnog načina podučavanja, u pomoć je 90ih godina 20. stoljeća stigla emocionalna inteligencija. Međutim, kako bi se u potpunosti odgovorilo na izazove vremena i zadovoljilo očekivanja i potrebe modernog učenika vrijeme je da razvoj modernog predavača ode korak dalje.
Drugim riječima, moderan predavač treba kontinuirano razvijati kompetencije na 3 ključne razine:
Na razini tradicionalne inteligencije kompetencije (IQ) predavača podrazumijevaju sljedeće:
- Poznavanje znanja i vještina podučavanja
- Poznavanje strukture i procesa podučavanja
- Poznavanje različitih metoda podučavanja
- Poznavanje prezentacijskih vještina
Razina emocionalne inteligencije uključuje:
- samosvijest
- interpersonalne vještine
- motivacijske vještine
- empatiju i fleksibilnost
TQ tj. predavačka inteligencija uključuje poznavanje i primjenu strategija za brzo postizanje željenih ciljeva, ne samo u učenju i pamćenju već i u profesionalnom i osobnom razvoju. Zadatak predavačke inteligencije je osposobiti grupe i pojedince da potrebe i promjene novog društva prihvaćaju kao izazov i priliku za učenje.
TQ inteligentna osoba koristi znanja i kompetencije, kako svoja tako i znanja i kompetencije drugih: učenika, kolega, suradnika, prijatelja, djece itd. U svrhu prenošenja znanja, tehnika i strategija za unapređenje života i rada.
U procesu učenja i prenošenja znanja na TQ način krajnji je cilj da učenik postane učitelj.