Svakodnevno smo uključeni u različite komunikacijske situacije i brojne razgovore s poznanicima, kolegama, dragim osobama. No možda nismo ni svjesni koliko smo često u tome pasivni, površno slušamo, nismo zainteresirani ili ne razumijemo što smo čuli i ne pitamo za pojašnjenje. Ukratko, nismo tome posvećeni i nismo koncentrirani na slušanje.
Komunikacija nije jednosmjeran proces. Aktivno slušanje onome koji govori pokazuje da je njegova poruka pravilno primljena i shvaćena.
Kvalitetno slušati nekoga znači graditi raport, razumijevanje i povjerenje. Dobar slušač doista čuje što druga osoba govori – ne samo ono što misle da govore ili što bi željeli čuti. Radi se o provjerenoj tehnici koja olakšava razgovore.
Osigurajte preduvjete za aktivno slušanje kroz ovih 7 aktivnosti:
- Pročistite um
Ne procjenjujte tko je u pravu, ne popravljajte stvari, ne tragajte za argumentima, ne formulirajte odgovore…
- Osigurajte ugodno i sigurno okruženje
Smirite se, osigurajte okružje bez prekidanja, bez telefona, dogovorite svima odgovarajuće vrijeme…
- Pokažite govorom tijela da slušate
Uspostavite kontakt očima, nagnite se prema naprijed, nasmiješite se….
- Svoje emocije „odložite sa strane“
Ako to ne možete učiniti, recite to sugovorniku, zatražite pauzu ili dogovorite drugo vrijeme.
- Dopustite sugovorniku da se „ispuše“
Ako pažljivo slušate, često možete čuti najdublje osjećaje koji vam daju priliku da se međusobno povežete.
- Slušajte do kraja
Ne rješavajte problem prije vremena, naoružajte se strpljenjem, slušajte dok ne čujete većinu osjećaja i potreba – u tom slučaju osoba obično sama spozna što želi.
- Odslušajte i ono što nije izrečeno
Slušajte „između redaka“; čitajte govor tijela sugovornika, omogućite da i tišina „govori“…
Nakon što primijenite navedene savjete, uložite dodatan trud i ostvarite aktivno slušanje u svakoj komunikacijskoj situaciji kroz ova 4 koraka:
- Uspostavite rapor – uskladite se s sugovornikom. Prilagodite se sugovorniku. Oponašajte njegov stav i govor tijela te se uskladite s njegovim tonom glasa.
- Zastanite prije odgovora ili komentara.Razmislite što želite reći i kako ćete to reći.
- Postavite pitanje, tražite pojašnjenje.Otklonite sve nedoumice, pitajte sve što je nejasno ili nedorečeno.
- Parafrazirajte. Ponovite to što čujete tako da preformulirate sadržaj. Time ćete provjeriti što ste čuli i jeste li pravilno razumjeli poruku.
Želite još savjeta? Tu smo za vas. Ako radite u izravnom kontaktu s ljudima, slušanje vam predstavlja velik dio svakodnevnog obavljanja posla ili jednostavno želite poraditi na sebi i postati ugodniji sugovornik, na našem ćete treningu Aktivno slušanje kroz praktične i primjenjive tehnike naučiti kako pokazati da poštujete svoje sugovornike, kako uvažiti njihova mišljenja i doista ih čuti.