Kada razmišljamo o poslovnim strategijama i inovacijama, rijetko nam prva asocijacija bude igračka koja se obično povezuje s djetinjstvom i zabavom. Međutim, Lego® Serious Play® (LSP) metodologija pomaknula je granice tradicionalnog poslovnog treninga i strateškog razmišljanja. Ova inovativna tehnika koristi Lego kocke kao alat za dublje razumijevanje poslovnih problema i razvijanje kreativnih rješenja.
Povijest LSP-a
Lego® Serious Play® (LSP®) je već diže vrijeme tu. Njegova povijest datira još od 1996. godine kada su stručnjaci za inovacije u Legu razvili ovu metodologiju kao alat za poticanje kreativnosti, inovacija i rješavanje poslovnih izazova. Od tada, LSP® je evoluirao i postao sveprisutan alat u poslovnom svijetu, koriste ga kompanije diljem svijeta kako bi unaprijedile svoje poslovanje i postigle uspjeh.
LSP® nastao je iz potrebe Lego Grupe da se suoči s izazovima brzog rasta i globalizacije u 90-ima. U to vrijeme, kompanija je tražila inovativne načine kako bolje iskoristiti kreativni potencijal svojih zaposlenika te kako unaprijediti komunikaciju i suradnju unutar timova. Inspirirani filozofijom slobodne igre i konstrukcije, koja je uvijek bila ključni element Lego kocki, osnivači LSP-a Johan Roos i Bart Victor razvili su metodologiju koja je omogućavala zaposlenicima da izraze svoje ideje i perspektive kroz kreativno modeliranje upravo kockama. Osnovni razlog nastanka LSP-a bio je stvoriti okruženje u kojem bi svaki pojedinac bio potaknut da doprinese inovativnim rješenjima, te da se omogući dublje razumijevanje poslovnih izazova kroz fizičko modeliranje i interakciju unutar timova. Ova metodologija ubrzo je postala nezamjenjiv način Lego rada i razmišljanja i kasnije je prilagođena i primijenjena u drugim organizacijama diljem svijeta.
Lego® Serious Play® u praksi
LSP® proces rada već u samoj pripremi nije igra već ozbiljan i odgovoran posao koji zahtijeva stručnu osobu certificirana za vođenje radionica. Upravo Certificirani LSP facilitator ima ključnu ulogu u pripremi i vođenju procesa kako bi osigurao njegovu učinkovitost i uspješnost. Priprema uključuje definiranje ciljeva sesije, strukturiranje procesa, odabir aktivnosti, odabir relevantnih Lego elemenata i osmišljavanje pitanja koja će potaknuti dublje razmišljanje i diskusiju. Tijekom sesija, facilitator vodi sudionike kroz proces, dajući jasne upute, potičući interakciju i osiguravajući da se svaki sudionik osjeća uključeno i podržano. Uloga facilitatora također je prepoznavanje ključnih tema i prepreka u radu i razmišljanju tima i pojedinaca, poticanje dubljeg istraživanja ideja i pomažući u donošenju relevantnih zaključaka.
Nakon završetka Lego® Serious Play® (LSP) radionice, sudionici često osjećaju osnaženost, inspiraciju i dublje razumijevanje problema ili teme kojom su se bavili tijekom sesije. Kroz aktivno sudjelovanje u procesu modeliranja svojih ideja i perspektiva, sudionici dobivaju osjećaj da su se njihovi glasovi čuli i da su važni, te da su aktivno doprinijeli razmatranju poslovnih izazova. Također, LSP® potiče kreativnost i inovativno razmišljanje, pa sudionici često odlaze s radionica s novim perspektivama i idejama za rješavanje problema.
Trajanje LSP® procesa može varirati ovisno o složenosti teme kojom se bavi, broju sudionika i ciljevima sesije. Uobičajeno, LSP® radionica može trajati od nekoliko sati do cijelog dana. Važno je da facilitator pažljivo isplanira trajanje svake kako bi se osiguralo dovoljno vremena za sve aktivnosti, uključujući pripremu, izgradnju modela, dijeljenje ideja i zaključke. Osim toga zadata kej facilitatora osigurati da se sudionici osjećaju uključeni i podržani tijekom cijelog procesa kako bi se postigla najveća vrijednost i učinkovitost sesije.
Primjeri
Kada su se suočili s potrebom za razvojem inovativnih marketinških strategija za jedan od svojih proizvoda, Google je organizirao LSP® radionicu za svoje timove. Sudionici su koristili Lego kocke i izgradili modele koji su predstavljali različite aspekte proizvoda, ciljnih tržišta, konkurenciju i marketinške strategije. Kroz ovaj proces, timovi su vizualizirali kompleksnost problema i zajedno razvili kreativna rješenja. Rezultat je bio niz inovativnih marketinških strategija koje su bile uspješno implementirane, što je rezultiralo povećanjem prodaje i vidljivost.
U Hrvatskoj, sve više kompanija prepoznaje vrijednost Lego® Serious Play® metodologije u unapređenju poslovanja. Primjerice, softverske tvrtke koriste LSP® kako bi, na primjer, razvile inovativne strategije za razvoj novih proizvoda, marketinške agencije koriste ga kako bi poboljšali timskog rada i suradnje ili pak vizualizirale strategije kampanja i potaknula dublju razmjenu ideja među kolegama. Timovi različitih industrija prepoznaju LSP® kao koristan alat za različite poslovne situacije; donošenje odluka, povezivanje tima, prihvaćanje promjena, bolje međuodjelno razumijevanje …. potičući inovaciju, suradnju i rješavanje problema. Prva LSP® radionica je održana u proljeće 2017 u organizaciji HalPet-a pod vodstvom trenerice i certificirane facilitatorice Petre Čolak. Od tada je Lego sastavni dio HalPetove bogate ponude edukacija i treninga.
Brojne su koristi primjene Lego® Serious Play® metodologije, uključujući poboljšanu suradnju unutar timova, brže rješavanje problema, povećanu angažiranost zaposlenika te bolje donošenje odluka temeljenih na dubljem razumijevanju problema. Osim toga, LSP® može poboljšati komunikacijske vještine i pomoći u izgradnji i prihvaćanju zajedničke vizije.
LSP® i LPC – više od igre slovima
Kombinacija Lego® Serious Play®(LSP®) metodologije s HalPetovom metodom Learn, Practice, Communicate©” (LPC) predstavlja moćan spoj za unaprjeđenje poslovnih procesa i postizanje željenih rezultata. HalPetov LPC format naglašava kontinuirano učenje, uvježbavanje i komunikaciju kao ključne elemente za razvoj vještina i postizanje ciljeva. Kada se integrira s LSP-om, ova kombinacija omogućuje timovima da dublje sagledavanje mikro i makro slike, usvajanje novih mogućnosti i olakšanu primjenu ideja i strategija i njihovu učinkovitu komunikaciju unutar tima i prema vanjskim dionicima. Lego® Serious Play® potiče kreativnost i inovaciju, dok HalPetova metoda pruža strukturu za ubrzano i učinkovito učenje u poslovnom kontekstu te primjenu novih spoznaja. Kroz ovu integraciju, timovi mogu postići sinergijski efekt koji rezultira boljim pregledom nad situacijom, angažmanom i efikasnim rješenjima za poslovne izazove.
Zaključak
Lego® Serious Play® metodologija pruža dublje razumijevanje poslovnih problema i potiče timski rad na inovativna rješenja. Ova inovativna metoda može pomoći vašem timu da postigne novu razinu kreativnosti, suradnje i uspjeha.
Ako i vi želite unaprijediti neki segment rada svog tima, odjela ili kompanije, pozivamo vas da razmislite o uranjanju u LSP® iskustvo barem na jedan dan, kada ćete kocku po kocku povećati svoje mogućnosti. U svakom slučaju, možete računa s time da je LSP® edukacijsko rješenje koje može donijeti dodatnu živost i dodatnu energiju u vašu kompaniji i u vaš tim.